بصیرت و همت در وحدت اسلامی
طبق گفته رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای هفته وحدت برای نزدیک شدن و همبستگی سنی ها و شیعیان است.
چکیده
اهل سنت روز دوازدهم ماه ربیعالاول را تاریخ ولادت حضرت محمد(ص) میدانند اما اکثر شیعیان تاریخ این اتفاق را هفدهم ربیعالاول میدانند. در دهه شصت خورشیدی به ابتکار و پیشنهاد آیت الله حسینعلی منتظری فاصلۀ بین دوازدهم تا هفدهم ربیعالاول را هفته وحدت نامگذاری میکنند.
طبق گفته رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای هفته وحدت برای نزدیک شدن و همبستگی سنیها و شیعیان است.
«وحدت اسلامی» و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلیترین و بنیادیترین موضوعات در اندیشهی سیاسی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. اهمیت این موضوع نزد آیت الله خامنه ای تا آنجاست که ایشان وحدت اسلامی را به عنوان «مسألهای استراتژیک» و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزههای قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) دعوت کردهاند.
واژگان کلیدی: ولادت پیامبر اکرم، وحدت اسلامی، شیعه، سنی.
مقدمه
وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات، شیعه شدن سنی و یا سنی شدن شیعه نیست. مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است. معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند، برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند، چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.
شیعه و سنی، قرنهای طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسستها، بلکه نزاعهای فراوان در تاریخ شده است، و بیگمان، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است. شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلافهایی هم دارند که انکارشدنی نیست، اما این اختلافها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد .
علامه شرفالدین میگوید: «سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد، همان نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود» [1]. منظور این است که سیاست استعماری و دسیسههای بیگانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن مشترک نیز آنها را به هم پیوند دهد.
وحدت در گذر زمان
با مطالعه در تاریخ اسلام میتوان شواهد فراوانی از وحدت و همگرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی معرفی نمود. سیره حضرت علی (ع) بهترین الگو و اسوه برای برقراری اخوت و وحدت اسلامی است. ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش میگذشت، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمیکرد.
بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در جهت پا گرفتن این وحدت کوشیدهاند. افرادی، چون آیتالله بروجردی، حضرت امام خمینی، علامه شرف الدین، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر از میان شیعه و شیخ شلتوت و دیگران از بین اهل سنت را باید نام برد که در عرصه شکلگیری وحدت بین مسلمانان گامهای مؤثری برداشتهاند. با مراجعه به تاریخ نیز میتوانیم شواهد فراوانی از همکاری و وحدت شیعه و سنی بیابیم. برای نمونه صاحب بن عباد شیعه، که در دوران عباسیان وزیر بود، قاضی عبدالجبار را که از بزرگان اهل سنت بود، به سمت قاضی القضاتی منصوب کرد.
در بین مسلمانان زمینههای وحدت بسیاری وجود دارد که با محور قرار دادن آنها میتوان وحدت بین مسلمانان و قدرت یافتن آنها را شاهد بود؛ خدا، قرآن، رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع)، مسئله مهدویت، محبّت اهل بیت(ع)، دفاع از مردم فلسطین، مقابله با دشمنیهای اسرائیل و آمریکا، از زمینههای وحدت امت اسلامی هستند.
وحدت از دیدگاه آیت الله خامنهای
در اندیشهی مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینهای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگوییهای نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایعشدهی جهان اسلام» به شمار میآید.
از برگزیده بیانات رهبر انقلاب اسلامی دربارهی وحدت اسلامی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
الف - معنا، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی:
- وحدت به معنای تمسک "جمعی" به حبلاللَّه است [2].
- اتحاد مسلمین به معنای انصراف از عقاید خاص نیست [2و3].
- وحدت یعنی ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک [4].
- وحدت مسلمین؛ مسأله استراتژیک [5].
ب - خطرات و موانع پیشروی وحدت اسلامی:
- کجفهمی و بیاطلاعی؛ مانع اتحاد [6].
- عوامانه شدن اختلافات مذهبی؛ عامل درگیری و خشونت بین مسلمانان [7].
ج - پیشنهادات و راهکارهایی برای تحقق وحدت اسلامی:
- برجستگان مبارزهی با استعمار بر وحدت تکیه کردهاند [7].
- وجود نبیّ مکرّم اسلام(ص)؛ بزرگترین مایه وحدت اسلامی [3].
- مساله غدیر؛ یکی از محورهای وحدت اسلامی [8].
- ارشاد گروههای تکفیری و آگاهسازی مردم؛ وظیفهی علما [7].
- منشور وحدت اسلامی را تهیه کنید [6].
- نظرات فرق مختلف اسلامی را در مجموعهای واحد جمع کنید [3].
-
وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره) در مورد وحدت اسلامی میفرماید: «میخواستم به دوستان و برادران عزیز سنی بگویم برادران این بیانات بزرگ علمای ما در مورد اهل سنت است و برای وهابیانی که به غلط و از روی دشمنی با اسلام و مسلمین میخواهند به برادران سنی بگویند شیعه با سنی دشمنی دارد بگویم چشمهای کورتان را باز کنید و ببینید. یک دسته از مسلمانان شیعه هستند و یک دستهای از مسلمانان سنی، یک دسته حنفی و یک دستهای حنبلی و دستهای اخباری هستند؛ اصلاً طرح این معنا، از اول درست نبود [9]. ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندارند [10]. این از عنایات اسلام است که همه برادران اهل سنت و شیعه با هم هستند و اختلافی با یکدیگر ندارند و بحمدالله، کسانی را که در دو طرف بودند و تفرقه ایجاد میکردند را هم شناختند و کنار زدند و امروز صادقانه در کنار یکدیگر خدمت میکنند و من امیدوارم که این رویه مستدام باشد [11]. این یک نقشهای بود و شماها باید در آنجا کوشش کنید که این نقشه را خنثی کنید. اینکه بین مسلمین جدایی بیندازند، مسلمین را چند طایفه کنند -خصوصاً بین شیعه و سنی- یک فاصله زیادی ایجاد کنند، اینها میخواهند اسلام نباشد. برای اینکه از اسلام خوف دارند [12]. ما معترفیم که این دو برادر شیعه و سنی به واسطه دستهایی که در کار بوده است، چه از روی تقصیر یا قصور، نتوانستهاند اتحادی را که مسلمین باید در مقابل کفار و مشرکین داشته باشند، ایجاد نمایند [13]. ما با برادران اسلامی اهل سنت خود هیچ اختلافی نداریم و ما به برادران خود اطمینان میدهیم که تمام اقشار کشور -چه اهل سنت و چه شیعه- به حقوق خود خواهند رسید و هیچ فرقی بین طوایف مسلمین در حقوق سیاسی و اجتماعی و غیر آن نیست. من از همه برادران و خواهران خود در تمام کشور تقاضا دارم که به سمپاشی این عناصر فاسد اعتنا نکنند [14]. برادران من، برادران اهل سنت، برادران اهل تشیع، همه توجه داشته باشید که ریشههای فسادی که شماها را در تحت فشار ظلم و زیر چکمههای دژخیمان خودشان خرد کردند را در طول تاریخ و الان از بین شما بحمدالله رفتهاند و میروند، اینها در صددند که با اسمهای مختلف شما را به جان هم بیندازند و نتیجه بگیرند» [15].
بصیرت وحدت اسلامی
با بررسی گذرا و بهرهگیری از منابع و متون دینی و بشری در مییابیم که انسانها با وجود دارا بودن نکات مشترک فراوان، نسبت به همدیگر در بعد جسمی، روانی، فکری، تفاوتها و تمایزات بسیار دقیق و ظریفی دارند. این تفاوتهای ساختاری با سایر اختلافات محیطی، فرهنگها، موقعیتها، آداب و رسوم و ... آمیخته شده و موجب شکلگیری تفکر و نگرشهایی میگردد و در نتیجه دیدگاهها، تفسیرها، تاویلها از هر حادثه و واقعه را (نسبت به دیگری) مختلف و متفاوت میسازد.
قرآن کریم میفرماید: «ای مردم ما همه شما را از مرد و زن آفریدیم آنگاه شما را جماعتها و قبیلهها کردیم تا یکدیگر را بشناسید» [16]. دکتر شریعتی ضمن توضیح آیه مذکور در قسمتی از آن می گوید: «وضع ملیتها را همچون خلق به خود نسبت میدهد یعنی که وجود ملتهای مشخص و مستقل یک واقعیت طبیعی در خلقت است و یک فرضیه فلسفی یا قرارداد سیاسی یا وهمی در اندیشه و احساس نیست (لِتعارفوا) تعارف یکدیگر را بازشناختن نتیجه نهایی و منطقی اختلاف وجود ملتهاست» [40و 41].
دکتر شریعتی با توجه به طبیعی بودن تفاوت و نگرش میگوید: «وحدت علمی یک فاجعه است مرگ علم است هر جا در هر ملتی مذهبی و حزبی و جامعهای وحدت علمی و وحدت قالبهای اعتقادی وجود دارد علامتش این است که یا در آن جامعه استبداد فکری و اعتقادی وجود دارد و یا مرگ گریبانگیر اندیشه و فکر شده است». پس با بیان مطلب فوق و بسیاری مطالب از این قبیل آشکار میگردد که مقصود از وحدت، در همه جهات بطور اشتراکی و یکجور فکر کردن یا همه اصول و فروع هم را پذیرفتن و یا هر گروهی بخشی از اعتقادات خود را کنار گذاشتن نیست، چراکه اختلاف در تفکر و نگرش و برداشت در مسائل فکری، علمی، نه تنها منفی نیست بلکه اولاً نشان دهندهء آزاد اندیشی و آزادی فکر ثانیاً پیشرفت و ترقی منوط به آن است. با وجود اینکه سلمان و ابوذر هر دو در اوج ایمان بودند پیامبر(ص) میفرماید: «اگر آنچه در قلب سلمان بود ابوذر میدانست یا میفهمید او را به قتل میرساند یا تکفیر میکرد» [41](متفاوت بودن فهم و برداشت). بلکه منظور از وحدت با وجود به رسمیت شناختن اختلاف نظر و دیدگاه پذیرفتن اینکه هر کس حق تفکر و تعقل دارد و حقوق انسانی و اعتقادی حیاتی و اجتماعی یکدیگر را ارج بنهد و به دلیل اینکه دیگری متفاوت فکر میکند او را ضایع نساخته و اتهامها، لعنها، دروغها و دشنامها را نصیب دیگری ننماید و حق را در انحصار خویش قرار ندهد و دیگری را تکفیر و تفسیق نکند [40].
استاد مطهری میگوید: «مقصود از وحدت اسلامی چیست آیا مقصود این است که از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شود یا مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود و مذهب جدیدی به این نحو اختراع شود که عین هیچ یک از مذاهب موجود نباشد یا اینکه وحدت اسلامی هیچ ربطی به وحدت مذهب ندارد. مخالفین اتحاد اسلامی مسلمین برای اینکه از وحدت مفهومی غیر منطقی و غیر علمی بسازند آن را به نام وحدت مذهبی توجیه میکنند تا در قدم اول با شکست مواجه گردد. بدیهی است که منظور عالمان روشن فکر اسلامی از وحدت اسلامی حصو مذاهب به یک مذهب یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد و مفترقات آنها (که نه معقول و نه منطقی و نه عملی) نیست ... در ادامه میگوید تنها چیزی که وحدت اسلامی از این نظر ایجاب میکند این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینه توزی در میانشان پیدا نشود یا شعلهور نگردد متانت را حفظ کنند یکدیگر را سب و شتم ننمایند به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند و منطق یکدیگر را مسخره نکنند و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند و در حقیقت لااقل حدودی را که اسلام در دعوت غیر مسلمان به اسلام لازم دانسته درباره خودشان رعایت کنند» [17].
استاد مرحوم کاشف الغطا میگوید: «اتحاد یک مشت الفاظ تو خالی و عبارات فصیح و بلیغ هر قدر هم عالی نیست روح اتحاد همان حسن نیت واقعی است که از قلب پاک سر چشمه می گیرد اتحاد یک سلسله صفات درونی و اعمال و ملکات است ، ملکات و سجایایی که در اعماق روح ریشه دوانیده و سراسر وجود ایشان را در برگرفته است. اتحاد یک رشته اخلاق و عواطف عالی انسانی است اتحاد این است که مسلمانان در منافع با یکدیگر شریک باشند و اصول عدالت و انصاف را در حق یکدیگر را رعایت کنند» [18].
منابع مختلفی وجود دارد که هر کدام از نویسندگان با دیدگاههای مختلفی به اصل وحدت اسلامی پرداختهاند [19،20،21،22،23،24،25،26،27،28،29]، که در اصل تمام این مسیرها به مقصد واحد "اسلام" منتهی میشود که هدف و غایت انسانها را در تسلیم شدن در برابر خدا را دنبال میکند.
مناظره میان اهل شیعه و سنت
از بارزترین ویژگیهای ادیان الهی به ویژه دین اسلام دعوت به گفتمان و تبادل افکار و اندیشهها است؛ زیرا که هدف نهایی ادیان آسمانی هدایت بشر به سوی سعادت ابدی است و این امر میسر نیست، مگر از طریق عقل و منطق و دعوت انسان به فطرت: «چنین بود که خداوند فرستادگانش را در میان آنان برانگیخته خواست، و پیامبران خود را به سوی آنان گسیل داشت، تا میثاق فطرت توحیدی را از آنان باز جویند، و نعمتهای از یاد رفته خداوندی را فرا یادشان آرند، و با تبلیغ حقایق توحیدی احتجاج کنند، و خردهای به گور خفته را رستاخیزی فراهم آرند ...» [30]. این اولاً. ثانیاً: هدف و رسالت قرآن و کتابهای آسمانی اقامه حجت و برهان بر مردم بود. قرآن خود در این باره میگوید: «هر کس هدایت شود، براى خود هدایت یافته و آن کس که گمراه گردد، به زیان خود گمراه شده است و هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نمىکشد. و ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آن که پیامبرى مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)» [31]. و قول خدای متعال که میفرماید: «بگو دلیل رسا (و قاطع) براى خداست (دلیلى که براى هیچ کس بهانهاى باقى نمىگذارد) و اگر او بخواهد، همه شما را (به اجبار) هدایت مىکند. (ولى چون هدایت اجبارى بىثمر است، این کار را نمىکند)» [32]. اما بر عکس تمام احزاب سیاسی و مکتبهایی که به دنبال خواستههای بنیانگذران و اعضای خود هستند، از طریق سانسور و بستن دهانها و سرکوب مردم با قوه قهریه خواستههای خود را برآورده میکنند. قرآن درباره آنان میفرماید: «همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّى» پیروى مىکنند پیامبرى که صفاتش را، در تورات و انجیلى که نزدشان است، مىیابند آنها را به معروف دستور مىدهد، و از منکر باز میدارد اشیاء پاکیزه را براى آنها حلال مىشمرد، و ناپاکیها را تحریم مىکند و بارهاى سنگین، و زنجیرهایى را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مىدارد، پس کسانى که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نورى که با او نازل شده پیروى نمودند، آنان رستگارانند» [33]. به یقین میدانیم که سلطه بر مردم از راه قهر و سرکوب هیچ نفعی را به دنبال نخواهد داشت، مادامی که فکر و اندیشه مردمان تسخیر نشود. این راه، راه و روش مستکبران و فراعنه تاریخ است که از راه قهر و غلبه و شمشیر در صدد تسلیم مردم بودند:« فرعون گفت: من جز آنچه را معتقدم به شما ارائه نمىدهم، و شما را جز به راه صحیح راهنمایى نمىکنم! (دستور، همان قتل موسى است!)» [34]. «فرعون گفت: آیا پیش از آنکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟! حتماً این نیرنگ و توطئهاى است که در این شهر (و دیار) چیدهاید، تا اهلش را از آن بیرون کنید ولى بزودى خواهید دانست؛ سوگند مىخورم که دستها و پاهاى شما را بطور مخالف [دست راست با پاى چپ، یا دست چپ با پاى راست] قطع مىکنم سپس همگى را به دار مىآویزم» [35]. اسلام و قرآن این شیوه را به شدت محکم کرده و از آن به عنوان استکبار در روی زمین تعبیر کرده است: «(سرانجام) فرعون و لشکریانش بدون حقّ در زمین استکبار کردند، و پنداشتند بسوى ما بازگردانده نمىشوند»[36].
از این رو است که میبینیم قرآن کتاب گفت و گو و مناظره و دعوت به سوی حق به بهترین و مناسبترین شکل است. لذا سزاوار است این کتاب الهی با دقت و تأمل مورد مطالعه قرار گیرد، تا بهترین منابع و مدارک مناظره دینی از آن استخراج شود. از مسائل اعتقادی گرفته تا احکام شرعی. قرآن کریم -در زندگی مسلمانان- به عنوان منبع برای دریافت این موضوع است که حاوی سبکهای متنوع گفت و گو و مناظره از پیامبر (ص) و اصحاب است [37]. از بررسی آیات متعدد در مییابیم همانگونه که قرآن به گفتوگوی پیامبران با امتهایشان اعم از طاغوتها یا اکثر مردم اشاره میکند، استراتژیاش نیز در برخورد با منحرفان و منکران معاد، اهل کتاب و منکران نبوت، مباحثه و گفتوگو بوده است [38].
از بدیهیاتو مسلمات است که بحث و گفتوگو دارای آثار مبارک و میمون بسیاری است که بازگشت آن به جامعه اسلامی و جهان بشریت است. از جمله آن آثار و برکات عبارتند از:
- هدایت و ارشاد و رسیدن به مقصود بدون درگیری و خونریزی.
- قدرت و توان تفکر اسلامی در اقناع و ارشاد و برتری بر سایر دیدگاهها، یا غلبه و برتری مکتب اهل بیت بر سایر مذاهب اسلامی.
- تحقق همکاری اجتماعی و استفاده از تمام ظرفیتها از راه تعاون و همکاری میان افراد جامعه که باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد شد.
- اطمینان به این که مسئله مورد بحث و گفتوگو از جمیع جوانب بررسی و تحلیل شده و نتیجهاش اطمینان به افکار و آرای مطرح شده است.
- از مهمترین فواید و آثار تضارب افکار، وحدت و نزدیکی صفوف مسلمانان و آگاهی از دسیسهها و ترفندهای دشمنان در سوء استفاده از مسائل اختلافی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان است [39].
-
همچنین از شرایط گفتوگو و مناظره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مناظره و گفتوگو در فضایی کاملاً آرام و به دور از مسائل حاشیهای برگزار شود و دو طرف مناظره شخصیتهای علمی هم طراز باشند، تا توازن علمی برای روشن شدن حق و حقیقت برقرار شود.
- مناظره در فضایی به دور از جنجال و هیاهو و حضور معاندان و دشمنان اسلام برگزار شود.
- مسائل و موضوعات مورد گفتوگو نخست مباحث و مسائل اساسی و زیربنایی باشد، و در طرح مسائل از شیوه علمی و استدلالی پیروی شود، پس از آن و بعد از توافق بر سر مسائل اصلی و زیربنایی، موضوعات دیگری که از اهمیت درجه دوم برخوردارند مطرح شود.
- پرهیز از طرح مسائل حاشیهای؛ مانند نظر و فتوای شخص خاص، یا دیدگاه فرد خاص و دوری از طرح برخی مسائل اختلافی و برخی نظریات غیر معروف.
- پرهیز از تقطیع و یا تحریف برخی نصوص و هر آنچه را که مناظره را از رسیدن و دریافت حقیقت دور میکند.
- از جمله مطالب بسیار مهم در گفتوگو و مناظره این است که طرف مقابل ما را به عنوان طرف شیعی مورد مناظره بپذیرد، و دیدگاهها به طور صریح و به دور از تقیه مطرح شود. اما متأسفانه گاهی مشاهده میشود که برخی از گروههای فکری مقابل شیعه، در مناظراتشان، اگر پیروز شدند، این را پیروزی فکری بر شیعه میدانند، اما اگر در مناظره پیروزی از آن شیعه بود، آن را نمیپذیرند و میگویند تقیه میکنید و از باب تقیه این مباحث را مطرح میکنید و این چیزی از حقیقت و واقع را کشف نمیکند. این روش در واقع راه مناظره را بر شیعه میبندد و در هر دو حال شیعه را مغلوب معرفی میکند. لذا اینگونه مناظره ره به جایی نمیبرد.
- طرف مقابل شیعه، باید هویت فکری و مکتب فقهی خود را مشخص کند، مثلاً اعلام کند که از کدام مذهب چهارگانه اهل سنت، (مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی) و کدام مکتب فکری کلامی و اشاعره، معتزله و ... پیروی میکند تا شیعه بداند که با کدام یکی از مذاهب فقهی، یا کلامی در حال مناظره است.
- استناد طرف مناظره، منابع و مصادر شیعه باشد، نه کتابهای مخالفان شیعه. بسیار مشاهده میشود که طرف مناظره به جای استناد به منابع شیعی، به کتابهایی که مخالفان شیعه تهیه و آن را به شیعه نسبت میدهند استناد میکنند. حال آن که شیوه درست در مناظره این است که طرف مناظره به خود آثار شیعه استناد کند. همین شیوه در طرف مقابل اهل سنت، یعنی شیعه نیز باید رعایت شود.
- از جمله مطالبی که باید در مناظرهها به آن توجه شود، این است که صرف وجود یک روایت در کتابی دلیل بر آن نیست که آن مذهب، به محتوای آن روایت ایمان دارد و به آن معتقد است. به عنوان نمونه روایات تحریف قرآن هم در کتابهای شیعه و هم در منابع اهل سنت وجود دارد، اما محققان شیعه و سنی، آنها را نمیپذیرند و به مفاد آنها اعتقاد ندارند. لذا مناظره کننده باید به سخن محققان اعتماد کند، نه صرف وجود روایت.
-
نتیجه گیری
با عنایت به تاکید قرآن کریم و انبیاء عظام و سیره معصومین (ع) همچنین خلفا و بزرگان اهل علم و اندیشه و تفکر و عرفان در خصوص نگاهی انسانی به کلیت افراد صرفنظر از دین و آئین بخصوص شیعه و سنی درمیابیم که تمامی این بدبینیها، سوء ظنها، نگاههای حقارت آمیز به یکدیگر و لعن و نفرین نثار هم نمودن ریشه در اعتقادات دینی داشته و ما به عنوان پیروی از مکتب انسان ساز و جامع و همچنین الگوهای ممتاز و حسنه خویش به چنین اعتقاد و روش و منشی نائل آمدهایم. به واقعیت نزدیکتر است که عاملین و تئوری پردازان اختلافات و تفرقه از سویی و قربانیان آن از سوی دیگر با وجود بهره گیری و بهره برداری فراوان از اهرمها و ابزارهای دینی و اعتقادی و تلبس به لباس عقیده و مذهب که منجر به فاصلهها، کدورتها و کینهها گردیده و خسارتهای زاید الوصفی به بنیانهای جوامع اسلامی در بعد مادی و معنوی و همچنین باورهای ایمانی فطری و تربیتی مردم وارد نموده، اصولاً نه با آموزههای دینی و اعتقادی اسلامی سازگاری دارد و نه با هیچ کدام از ادیان توحیدی و نه حتی با مکاتب بشری که ریشه در تعقل، تفکر و علم دارد. بلکه عوامل آن را میبایست طبق معمول و بر اساس شواهد تاریخی از سویی از جانب کسانی دانست که به جهت تسلط همه جانبه بر بلعیدن پشتوانههای اعتقاد حقیقی و کیان و سرمایههای مادی و معنوی مردم و از سوی دیگر رذائل اخلاقی، ناهنجاریهای فرهنگی، احساس کمبودها، حقارتها و عدم تحلیل جامع و جهل و نادانی در واقع فاصله گرفتن از فطرت پاک و تفکر معقول و دور شده از تلالؤ نور حقیقت دانست.
منابع
- شرفالدین، عبدالحسین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه، دوانی، علی، ص 8، چاپ دوم، کتابخانه بزرگ اسلامی، 1396ق.
- بیانات در دیدار شرکتکنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۸۵/۰۵/۳۰.
- بیانات در دیدار میهمانان شرکتکننده در کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۶۸/۰۷/۲۴.
- بیانات در دیدار مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۷۶/۰۵/۰۱.
- بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنفرانس جهانی اهلبیت(ع) ۱۳۶۹/۰۱/۲۶.
- بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۸۶/۰۱/۱۷.
- بیانات در دیدار شرکتکنندگان در هماندیشی علمای اهل تسنن و تشیع ۱۳۸۵/۱۰/۲۵.
- بیانات در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ۱۳۷۹/۰۱/۰۶.
- صحيفه امام خمینی، ج 13، ص 54.
- صحيفه امام خمینی، ج 6، ص 133.
- صحيفه امام خمینی، ج 17، ص 105.
- صحيفه امام خمینی، ج 7، ص 507.
- صحيفه امام خمینی، ج 16، ص 488-489.
- صحيفه امام خمینی، ج 6، ص 430.
- صحيفه امام خمینی، ج 14، ص 288-289.
- قرآن کریم، سوره حجرات، آیه13.
- مطهری، علی، شش مقاله، ص212.
- موثقی، احمد، استراتژى وحدت در اندیشه سیاسى اسلام، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، جلد 2، ص 37.
- مهدی مسائلی؛ پیشوایان شیعه، پیشاامان وحدت؛ انتشارات سپیده باوران.
- مهدی مسائلی؛ لعنهای نامقدس؛ انتشارات آرما.
- مهدی مسائلی؛ نهم ربیع، جهالتها و خسارتها؛ انتشارات وثوق.
- مهدی آقانوری؛ امامان شیعه و وحدت اسلامی؛ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
- گردآورد بیانات مقام معظم رربرد درباره انسجام اسلامی؛ اکسیر اعظم؛ انتشارات دفتر عقل.
- محمد حسین امیراردوش؛ وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز، با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام؛ انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی.
- مهدی شاندیزی و سید حجت سبحانلو؛ آب را گل نکنیم؛ انتشارات همیاران جوان.
- علیرضا برازش؛ وحدت و همگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب؛ انتشارات امیرکبیر.
- شهید فتحی شقاقی؛ شیعه و سنی غوغای ساختگی؛ ترجمه سیدهادی خسروشاهی؛ انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی.
- عبدااکریم بیآزارشیرازی؛ شیخ محمود شلتوت، طلایهدار تقریب؛ انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی.
- سید حمید جاوید موسوی؛ اتحاد اسلامی در آثار شهید مطهری؛ انتشارات صدرا.
- علی بن ابی طالب، نهج البلاغه، خطبه 1.
- قرآن کریم، سوره اسراء، آیه 15.
- قرآن کریم، سوره انعام، آیه 149.
- قرآن کریم، سوره اعراف، آیه 157.
- قرآن کریم، سوره غافر، آیه 29.
- قرآن کریم، سوره اعراف، آیه 123 و 124.
- قرآن کریم، سوره قصص، آیه 39.
- فضل الله، سید محمد حسین، الحوار فی القرآن، ص 10، قم، مکتبة الشهید الصدر، چاپ 1، 1399ق.
- اسالیب القرآن الکریم فی الرد علی الحملات الاعلامیة، نعیم رزق الدردساوی، اردن، دارالفرقان، چاپ 1، 1420ق.
- حسینیان، محمدجعفر، جزوه روش مناظره.
- خبرنگار ناحیه میثم تمار از حوزه 208 انصارالفاطمه(س)، کد خبرنگار: 794. http://mahallati.ghasam.ir.
- شریعتی، علی. ۱۳۸۸. مذهب علیه مذهب مجموعه آثار ۲۲. تهران.
-
گردآورنده: مریم جعفری
11241